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Company of Heroes France

Char et propagande : une histoire entremêlée


Piterboys

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Il suffit de se pencher quelques instants sur la situation actuelle en Ukraine pour observer que le char d'assaut est un objet qui fascine les médias. Ceci ne date pas d'hier, et cela justifie aujourd'hui tout un imaginaire qui est associé à ces monstres d'acier.

Le char apparaît au début du XXe s dans les lignes alliées. Il s'agit plus de prototypes de série, que des machines réfléchies, éprouvée par le temps et l'expérience. Et cet outil militaire précoce essuie de nombreux échecs notamment durant la célèbre bataille de la somme qui eut lieu de juillet à novembre 1916. Les Mark Tanks britanniques ont échoué face aux canons et mitrailleuses allemandes et pourtant en Angleterre, on chante les louanges de cette arme présentée comme la clef de la victoire. Mais ces louanges médiatiques ne sont pas moins une manœuvre politique afin de persuader l'opinion du bien fait de ce projet que sont ces cuirassiers terrestres. Et persuader l'opinion, c'est surtout s'assurer que la population accepte de souscrire à l'emprunt de guerre, essentiel pour assurer une stabilité dans l'industrie militaire et plus globalement la guerre.

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Ci-dessus le fameux Mark V Infantery Tank employé par le Royaume-Uni dans les années 1916 - 1930 et qui fut l'origine d'une très grande propagande médiatique.

La Première Guerre Mondiale n'est pas le seul exemple de la mutuelle influence des chars et des médias. La Seconde Guerre Mondiale, véritable ère de la propagande entretien et exploite au maximum ce lien. Que ce soit soviétique, alliée ou allemand, chacun trouva en son arme blindée une source inépuisable de mythe, assurant l'écrasante supériorité technologique sur son adversaire, effaçant la réalité toujours peu voire pas glorieuse du char qui fit autant de victime dans les rangs ennemies que dans les équipages qui les composaient. Et c'est ainsi que le nom de T-34 ou bien de Panzer VI Tigre I sont gravé dans les mémoires collectives, surreprésentés dans les médias (on peut même dire propagande dans notre cas) d'époque, et encore aujourd'hui.

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Ci-dessus un Tigre I . Cette image est caractéristique de la Heer (armée allemande), au coté de ce mastodonte d'acier, aujourd'hui icône de l'industrie nazie, on voit deux carrioles tirées par des soldats allemands. Rappelant ainsi que derrière la motorisation des armes, l'approvisionnement de la Wehrmacht était hippomobile.

La Guerre Froide, avec la bombe atomique a sans nul doute atténué l'impact médiatique du char dans les années 50 voire 60, mais la Guerre de Corée et le Vietnam (L'Algérie et l'Indochine dans le cas français) lui redonna tout éclat et sens. Quoi qu'il en soit, une nouvelle arme ultime était trouvée : la bombe H.

La guerre en Ukraine nous a montrée cependant que l'image laissée et entretenue par les médias en ce qui concerne les chars est toujours d'actualité. On assurait l'écrasante domination russe par ces chars, au côté des pertes humaines, on y joint les pertes blindées, et ainsi de suite.

Ainsi, faire l'histoire du char, une arme qui reconnaissons-nous est mythique, c'est avant tout faire l'histoire de la propagande et de la guerre.

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  • 3 months later...

Ton post ravive des souvenirs familiaux lointains.

Mon père à fait les 3 guerres dans la Cavalerie Blindée:

-la 1ere (la seconde guerre mondiale) ou il fut fait prisonnier, puis rapatria des Tigres et des Panzer d’Allemagne en France  après l'armistice.

-l'Indochine ou il enterra ses chars (Schermann et Alligator )  jusqu'au raz de la partie inférieure des tourelles, car les chars manquaient de carburant, de pièces détachées, et n'étaient pas adaptés mécaniquement en combat de terrain.

-l'Algérie ou les chars ne furent pas trop utilisés non plus.

Je suis comme toi un passionné de blindés, ayant passé ma jeunesse dans une "cité" militaire, et grandi en fréquentant obligatoirement les terrains de "manœuvre" le jeudi, ou j'ai appris à conduire sur Jeep à l'age de 13 ans.

J'ai conservé une collection de Dinky/Solido d'une quarantaine de pièces, puis j'ai assemblé un (le)Tigre Tamiya et un T34.

J'ai "trahi" la fibre des Blindés paternelle en m'engageant dans la Royale (la Marine) très jeune mais n'ai pas été au delà.

Les chars furent utilisés massivement pendant la guerre des 6 jours, puis celle du Golf.

Tu as raison quand tu évoques la propagande actuelle, mais la Russie ne s'est pas donné les moyens à hauteur de ses ambitions, et ses chars (et son armée) se sont enlisés par manque de lignes de ravitaillements.

Tout est expliqué par Clausewitz dans "De la guerre" , son traité écrit entre 1816 et 1830, enseigné en école de guerre et toujours d'actualité, la preuve les tanks Russes piétinent..

 

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    • Bonjours,  Depuis quelques temps j'ai constaté que certain des mods installés pour COH sur mon pc bug au chargement des maps ou in game et m'affiche un message qui dit "Impossible de créer le rapport d'erreur vérifiez votre dossier TEMP" j'ai essayé une manip expliquée sur un forum de Jeuxvidéo.com mais ça marche pas ! Avez vous une solution fiable ? Je précise qu'il s'agit du Pack comprenant COH, COH : OF, COH : TOV et COH : Legacy et j'ai constaté le bug sur Battle of the Bulge et sur Far East War
    • MaJ v1.4.3.21751  - 2023/12/15 vendredi Taille : 232,4Mo This hot fix addresses our top crash from this past week that was causing players to crash while loading into a multiplayer match. This was especially problematic in larger game modes. We wanted to thank all our players for filling out their BugSplat crash reports so that we could diagnose the problem in a timely fashion. Thank you for all your patience as we worked to resolve this. ELO & ranks are now reenabled as well. Bug Fixes Addressed a crash while loading into a 4v4 quick match. Artillery Radio Beacon now stops receiving bonuses to rate of fire and range as soon as the ability is cancelled. Fixed alignment of territory lines and icons on the tactical map for rectangular shaped maps. Fixed an issue where players could not change Company Support options when starting a mission in the Italian Dynamic Campaign. Fixed some messages not appearing when a tutorial is calling the player's attention to something. Source : https://store.steampowered.com/news/app/1677280/view/3891737145570951427
    • Bonjour, Je pense que la version de CoH sur le CD/DVD de CoH Anthology est en quelque sort trop vieille et donc plus compatible pour fonctionner sur Windows 10. Si je me suis souviens bien, CoH Anthology regroupe : CoH, CoH : Opposing Fronts et CoH : Tales of Valor. As-tu toujours les clés/codes CD de ces jeux ? Si oui, alors je te conseille d'ajouter ces clés sur Steam pour pouvoir télécharger le jeu dans sa dernière version et y jouer. Procédure dans ce sujet :  
    • Bonjour, J'ai ressorti un vieux jeux CoH 1 et l'ai réinstallé et joué sans problème. J'ai ensuite essayé de réinstaller CoH Anthology, mais  il m'affiche cela : Merci d'essayer de m'aider !. Bien Cordialement et en vous souhaitant un joyeux noël, avec plein de jeux !.  Henri
    • MaJ v1.4.2.21612  - 2023/12/12 mardi Taille : 192Mo   After the release of our Steel Shepherd (1.4.0) update, this hot fix aims to resolve our highest priority bugs while also introducing some necessary changes. As always, please ensure you are reporting any bugs using our form here.    BALANCE CHANGES   Werhmacht Italian Coastal Battlegroup  We're happy to see people really take Coastal and run with it, trying all kinds of styles and strategies with the Battlegroup. We're going to continue to track its performance, but as a start we're going to tone down a few elements that we noticed were clearly over-tuned.  Artillery Officer  Artillery Overwatch recharge time increased from 20 to 30  Manpower cost increased from 240 to 280  Coastal Reserves  Call-in ability recharge time increased from 35 to 40   Designated Artillery Overwatch  Munitions cost increased from 80 to 90   Overwatch radius reduced from 60 to 55   US Forces Advanced Infantry Battlegroup  Advanced Infantry seems to be having a harder time out of the gate, so we are giving Rangers a significant boost. They will have improved base performance but also scale better with reduced costs and better veterancy, justifying their high cost and upkeep.  Ammunition Storage  Corrected an issue where the Ammunition Storage reduced all weapon cooldowns to 0; now provides the correct 25%   Rangers  Capture rate increased from 1.25 to 1.5  Decapture rate increased from 1 to 1.25   Heavy Weapons expert accuracy bonus increased from +10% to +20%   Ranger Thompson SMG accuracy reduced from 0.54/0.33/0.18 to 0.513/0.3135/0.171  Veterancy 1 damage reduction increased from 10% to 15%   Veterancy 2 now grants +10% weapon accuracy   Veterancy 3 now grants an additional 10% damage reduction  Weapon Crate munition cost reduced from 100 to 90  M1A1 105mm Howitzer  Barrage recharge times reduced from 60 to 45 seconds   M1A1 105mm Howitzer Auto-fire  Range increased from 80 to 110  Ranger Weapon Training  Command Point cost reduced from 4 to 3    BUG FIXES & CHANGES   Art / Animation  British Air and Sea company has new icons.   Fixed an issue where the heavy mortar would animate slower when auto-firing shells.  Beretta M38 has muzzle visual effects when shooting.  Improved the consistency of vaulting over objects. Audio Fixed cases where the Intel did not notify the player when a unit is lost in combat.  Improved the audio of ships engaging in combat in the Italian Dynamic Campaign. Gameplay Observer Overwatch ability can no longer be permanently applied to a sector.  Fixed an issue that allowed some vehicles to phase through medium sized environmental objects, like cars, instead of crushing them.   Fixed an issue with the 254 Reconnaissance Tractor Off-Map Mortar Barrage also triggering the Smoke Canister ability cooldown.   Fixed an issue where converting Scouts to Pathfinders or Artillery Observers while retreating would cancel the retreat order and stop the unit.   Fixed an issue where Designate Artillery Overwatch and Designate Defense Line were useable on uncompleted Bunkers.   Fixed an issue where overlapping multiple Designate Defensive Line auras would unintentionally stack the damage reduction for units in the area.   Fixed an issue where the ownership of the British Forces Field Infirmary and Resource Cache would transfer to teammates when upgrading over a point they originally captured.  Fixed an issue where Pack Howitzer and Heavy Mortar formations would have a single soldier wander far away from the squad upon detaching from a towing vehicle.   Fixed an issue where the US Forces Demo charge did not display its camouflaged state.   Fixed an issue where units could sometimes get stuck when retreating near buildings.   Fixed some abilities getting stuck on cooldown when recasting too quickly (aka spamming)  Fixed Team Weapons not retreating correctly after tearing down   Fixed the 4X4 Self-Repair ability decorator not properly showing a timer.   Mines planted by Panzerpioneers and Guastatori now use the correct model, animation and effects. Mines planted by other units now also use the correct model.  Removed the Churchill Crocodile flamethrower bonus damage against bunkers in Single Player.   The Ammunition Supply passive description has been updated to reflect that it affects all units   The Artillery Radio Beacon minimap range indicator now reflects the updated range when monitored.   The Howitzer Free-Fire drills cooldown can no longer be skipped by using the Barrage ability   Units will no longer cancel retreating early if their retreat target becomes invalid   Improved pathing of engineers - engineers should no longer go to the opposite side of barb wire to cut it.  Updated the Unit Command Card to include icons for the Breda Model 30 LMG, GrB Grenade Launcher, Johnson LMG, and MG 15.    Added a new Visual Effect on facing order commands, to confirm units received the order.   Single Player Fixed some hovering strategic points on the Twin Beaches skirmish map. They are now grounded properly.   Fixed the Focus Sight ability to correctly update sight and range.   Fixed a few buildings that didn’t have Auto-Reinforce set to ‘on’ by default. Dynamic Italian Campaign Changed the Hold the Line objective to focus on the two capture points beside the Flak 36s. Previously the objective told the player to defend their base.   Fixed Companies from getting healed every time a save game is loaded.  Fixed Companies getting stuck in Spinazzola if airdropped on the location.   Fixed one of the Spec Ops Company's upgrades reducing cost of Mechanized Support Center's upgrades instead of Infantry Support Center's upgrades.   Fixed the attack movement preview being visible when trying to attack an enemy target with a company that cannot attack on this turn.   Fixed the Medical Half-Track being available before requirements are met.   Fixed the Wehrmacht aircraft abilities sometimes ending too early.   Reduced the amount of path-blocking rubble near a medical point in Ortona. This change will now enable reinforcements that spawn behind the point to reach the street.   Updated the atmosphere on the Enigma Mission.  When playing a skirmish, the title now displays the squad Company's faction name instead of the default assigned faction Foggia Mission Fixed a fatal scar error occurring when the enemy used a strafing run.   Fixed an issue where some of the airstrike event notifications had no icon. North African Operation Changed the Ajdabiya scene atmosphere to prevent issues when transitioning between atmospheres.  Tutorial Adjusted tutorial mission atmosphere to move it more in line with other North African atmosphere settings.  UX/UI Added a tooltip on a disabled button in the pause menu during the Tutorial   General tooltip and ability icon fixes.   Reviewed negative affectors in campaign skirmishes to display the right color, a description and an icon.   Squad count is now displayed even when only 1 unit remains in the squad.   Updated icons for side objectives in the objectives pop-up to look consistent with icons in the objectives panel.  Using the Afrikakorps ability to recrew team weapons from the medical truck will no longer cause an empty / null squad to be shown in the post-game stats Units tab, as well as in the Replay live stats.   When setting up a match, all game mode option selections are transferred over when you change the game mode. Source : https://community.companyofheroes.com/coh-franchise-home/company-of-heroes-3/blogs/96-pc-hotfix-1-4-2
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